Internett skrives strengt tatt med stor «i»

Man blir stadig minnet om at «språket er i utvikling» og at man ikke skal bekymre seg over at færre og færre tar hensyn til – eller virker klare over – relativt enkle grammatikalske regler. I tillegg blir eksemplevis «Kj»-lyden nå borte til fordel for «sj», som jeg personlig synes er sjempedumt, men det er blitt meg fortalt at det bare er å smile og akseptere at man ikke engang trenger å prøve, for sånn er det bare. Og greit nok: om dagens ungdom ikke engang evner å høre forskjell på slike sjipe detaljer, er det bare å innse at akkurat dét slaget tapt for lengst.

Så med stadig økende resignasjon og irritasjon ser jeg til stadighet feil som burde ha blitt unngått. Når i all verden startet for eksempel bruken av genitiv-apostroff på norsk? Dette er et fenomen importert fra USA og Storbritannia man ser oftere og oftere. «Rune’s pub». Hva? tenker jeg, det kan da ikke stemme. Runes pub heter det da vitterlig. Burde ikke de som laget selve skiltet sagt fra? (Det kunne de formodentlig ikke, da det meste trykkes i Baltikum i disse dager.)

Deretter kommer dette med orddeling – eller burde jeg heller si «ord deling»? –  hvorfor er det så fordømt vanskelig å enten trekke sammen ord, eller bruke din gode venn bindestreken? De nye teknologiene burde jo forsåvidt hjelpe i så måte; du sparer for eksempel masse tegn på Twitter om du ikke i ett sett insisterer på å dytte inn mellomrom som ikke skal være der i utgangspunktet.

Så kommer låneordene. Ikke at det er noe galt med låneord; vi snakker tross alt et lånespråk i utgangspunktet, skal man se nøkternt på det. (Alle som maser om at nynorsk på et eller annet vis er «mer autentisk» kan ta seg en bolle – hadde Aasen ment alvor, burde han tatt turen til Island istedenfor å traske rundt i norske dalfør og klage på hovedstaden. Nuvel.)

Musikktjenesten Spotify sendte tidligere (Dette innlegget ble skrevet for en stund siden, glemt og ikke lagt ut før nå.) en reklamesnutt for Relax, en tyggepastill som visstnok forsøker å bli for kinoturer hva Kvikk-lunsj er for skiturer. Reklamedamen snakket om en eller annen tjeneste du fikk «om du subscriber på en spilleliste», som igjen fikk meg til å ville knuse monitoren. «Subscribe?» Satt det en eller annen gjøk av en tekstforfatter på kontinentet etsted og brukte oversettelsestjenesten til Google i jobben? Og er i så fall Google Translate så dårlig at den ikke engang klarer å oversette «subscribe» med «abonnere»?

På ICA Carl Berner skiltet de forøvrig nylig med «single flasker» for en stund siden, noe som gjorde meg litt trist på deres vegne. Det skal nevnes at jeg selv lever et meget behagelig singelliv og trives med det, men jeg undret likevel på om flaskene var single av eget valg, eller om de  rett og slett manglet sosiale evner. Kanskje de slet med tidligere forhold, tenkte jeg, før jeg kom fram til at her dreide det seg om en slik overreligiøs gjeng bestående av latent homofile som heller lever i sølibat og stadig forbønn fremfor å innrømme sannheten for seg selv. Så kom jeg på at jeg selv i utgangspunktet trakk betydningen ut ifra et låneord, men kom så fram til at det er heller lite morsomt man kan skrive om singel og sand.

Avslutningsvis håper jeg man misforstår meg rett: jeg gjør ofte feil selv, og det er tross alt bare å lese innleggene mine for å konstatere akkurat dét. Det er helt naturlig, og uansett hvor mye jeg klager her, er ikke rettskrivning den viktigste tingen i livet. Det som slår meg som langt mer problematisk er at det ikke ser ut til å være noen instanser for faktisk korrektur lenger, og enda viktigere: at ingen bryr seg lenger.

Det mest forbannede er selvfølgelig hvor smittsomt det er: Her om dagen skulle jeg til å skrive noen linjer om det bergenske populærmusikkensemblet Harrys Gym. «Harry’s Gym» skrev jeg automatisk, før jeg måtte vedkjenne at forråtnelsen hadde satt inn også hos meg.

Føkk it.

Legg igjen en kommentar

