Forandra (Rune Christiansen)

Jeg fant Rune Christiansens Lett ferd: dikt i utvalg på Tronsmo bokhandel i Oslo for mange år siden; jeg plukket den først og fremst opp fordi jeg likte omslaget; formatet var kvadratisk og teksten satt i Gill Sans. I ettertid kan det virke som om designeren i meg allerede var på vei. Lett ferd ble senere med meg til England og USA i studieårene, og står stadigvis – om noe mer slitt i kantene – innen rekkevidde.

I etterordet sammenlignes Christiansens lyrikk med dyrespor – tydelige og gåtefulle på en gang. Det slår meg som en like god beskrivelse som noen: Han er en mester i si akkurat nok. Man trenger ikke lese mellom linjene med mindre man selv vil, da. I tillegg har han noen de beste titlene jeg vet om: En spermhval synger ikke lenger, Livstidløs, Et tog trekker møkka avgårde og Farvel Shane, for bare å nevne noen. Christiansen er langt mer ordknapp enn Stein Mehren, forrige ukes 75-års-jubilant, i den grad det nesten er fristende å kalle ham fåmælt. Det er han selvfølgelig ikke, men der Mehren tidvis fremstår som voldsom og utbasunerende, mumler Christiansen fragmenter ned i avisen (eller muligens Cahiers du Cinéma) mens han tenner en røyk på metroen i Paris.

Uansett. Et av de første diktene i Lett ferd jeg leste var Forandra. Jeg hadde like før tatt et vaklende skritt inn i det man kaller de voksnes rekker, og det føltes som om Forandra var skrevet ene og alene for meg. Det er det selvfølgelig ikke: Christiansen beskriver en temmelig universell følelse, iallfall for de av oss med heterogametisk kromosongrunnlag; Forandra beskriver og tar det smånervøse og det nølende – og ikke minst den dårlig skjulte fornemmelsen av stolthet – på kornet.

 

Forandra

En gutt beveger seg i en jente,
han gjør henne lykkelig som bikkjene.
Det renner brunt vann nedover åsryggen,
godt for bregnene, døden for kaninene.
En gutt venter med stønn og forvitring,
med antent magnesium i buken.
Og når han er ute igjen avskriver han
søvnen og framtidas hjerteslag
og sender ett stjålent blikk
på regnet, ikke i vanære.

Legg igjen en kommentar

